De EGR of Exhaust Gas Recirculation Valve is een grote boosdoener in het vervuilen van de motor.

 

De EGR-klep wordt bij alle hedendaagse motoren zowel diesel- als benzinemotoren toegepast.
Bij benzinemotoren zijn de gevolgen van vervuiling vele malen lager dan bij de dieselmotoren.
Dit komt doordat er bij een dieselmotor roet in de uitlaatgassen zit. Het werkingsprincipe van de EGR-klep is dat hij de uitlaatgassen recirculeert en voor een tweede keer de cilinder in stuurt.
Dit moet er voor zorgen dat het NOx gehalte in de uitlaatgassen omlaag gebracht wordt (NOx ontstaat door een overschot aan lucht tijdens de verbranding). Door het terugvoeren van de uitlaatgassen die zuurstofarm zijn, wordt het luchtoverschot tijdens de verbranding verminderd.
Hierdoor is de eindtemperatuur in de cilinder na verbranding lager en is het NOx gehalte dus gereduceerd.

 

Het nadeel van dit EGR-systeem:

 

Omdat de uitlaatgassen van een dieselmotor roet met zich meebrengen hoopt dit zich op in diverse leidingen, slangen, buizen en de EGR-klep.
Na verloop van tijd vormt zich een flinke roet laag.
Dit lijkt onschuldig, echter naar mate de tijd/kilometers verstrijken wordt de laag roet aan de binnenkant van die leidingen/slangen en buizen steeds dikker.
Hierdoor worden de doorgangen ( met name in het inlaattraject ) steeds kleiner. Het gevolg hiervan is, dat er minder lucht de motor in kan, waardoor het mengsel van zichzelf (zonder werking van de EGR-klep) al armer wordt.
Dit leidt tot vermogensverlies en meestal ook rook uit de uitlaat.

De uitlaatgassen, die roetdeeltjes bevatten, gaan door het hele traject aan de wanden en kleppen zitten, zoals hiervoor al beschreven.
Omdat de roetophopingen op de EGR-klep na verloop van tijd dusdanig groot is, kan de klep niet meer volledig afsluiten en krijg je valse lucht (lucht die in de cilinder komt die niet mee berekend is door de luchtmassameter) in het systeem.
Omdat de EGR-klep niet afsluit is het inlaattraject niet meer volledig luchtdicht en kloppen de berekeningen van de fabrikant niet meer en zal de motor ook zijn werk niet meer doen zoals bedoeld is.
De klep zal dan schoongemaakt, of in het ergste geval vervangen moeten worden. Wat voor hogereparatiekosten kan zorgen.
Dit geldt ook voor het inlaatspruitstuk van de motor die dan hoogstwaarschijnlijk ook schoongemaakt, of soms zelfs vervangen dient te worden.

 

RB-Tuning heeft hier een zeer effectieve oplossing voor: We zetten de EGR-klep dicht dmv het aanpassen van de software in de ECU. 

 

We schakelen de EGR-klep uit in het motormanagement en sluiten zo nodig het systeem af.
Als je de EGR-klep alleen zou afsluiten door een plaatje te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat, krijg je foutcodes; en kan de auto in noodloop gaan.
Dit komt omdat het motormanagement een fout in het systeem meet.
Het is dus essentieel dat wij deze ook softwarematig uitschakelen.
Zodat er geen motorstoringslampje meer gaan branden op het dashboard.

Voor het softwarematig uitschakelen van de EGR-klep hebben we meestal tussen de 60 en 120 minuten nodig.
De kosten die hier aan verbonden zijn verschillen per type auto en aanpassingen.
Gemiddeld liggen deze prijzen bij ons tussen de 99 en 175 euro.
U kunt hier dus gewoon op blijven wachten.

 

Voordelen van het verwijderen van de EGR-klep:

  • *       Minder vervuiling in de motor
  • *       Besparing op hoge reparatiekosten die periodiek terug zullen blijven komen
  • *       Lager brandstofverbruik. Dit wordt mogelijk gemaakt omdat er constant schone lucht wordt          aangevoerd en geen gerecirculeerde lucht meer.

Hierboven ziet u een voorbeeld van een verstopte EGR-klep en de afdekplaatjes die nodig zijn het probleem te verhelpen.

 

 

EGR verwijderen 1.2 TDI bluemotion

Het is lange tijd niet mogelijk geweest, maar nu is het ook mogelijk om bij de 1.2 TDI bluemotion van de VAG groep de EGR weg te schrijven.
Er is voor deze auto’s alleen wel een VOLLEDIGE REMAP nodig, dus de kosten voor deze operatie liggen iets hoger. 

 

Mogelijke foutcodes die kunnen voorkomen bij een defecte EGR-klep:

P0401 – EGR, Doorvoer te klein

P0402 – EGR, Doorvoer te groot

P0403 – EGR, Klep ( N18 ) defect

P0409 – EGR sensor, storing in circuit

P0411 – Secundair luchtinblaassysteem, onjuiste stroming geregistreerd

P0490 – Uitlaatgasterugvoerstysteem, signaal te sterk

P1351 – Kortsluiting in elektronische circuit van EGR

P1412 – EGR klep zit vast

P1485 – EGR werking geweigerd

P4501 – Kortsluiting in elektronische circuit van EGR

P0698 – Referentiespanning sensor C, signaal te zwak

P2BAB – NOx overschrijding, onjuiste EGR doorstroming

P2BAC – NOx overschrijding, deactivering EGR